Terugblik 'Maak jij jouw bond Future Proof?'

'The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do' - Steve Jobs

De sport verandert! Verander jij mee? Op dinsdag 20 september kwamen ongeveer 40 Young Professionals bij elkaar in de Jaarbeurs. De middag stond in het teken van de toekomst. Hoe Future Proof ben jij en is jouw sportbond?

Vincent Luyendijk introduceerde zichzelf, het verhaal achter Soigneur en hoe de Sportagenda 2017+ zijn leven veranderde. ‘Waarde toevoegen is de basis voor bedrijven die er toe doen’, een uitgangspunt wat hij altijd heeft toegepast in zijn werk. “Een bedrijf wordt pas relevant als er een overlap is tussen waarde voor het merk en waarde voor de doelgroep”. Met zijn passie voor fietsen is hij een eigen merk gestart ‘Soigneur’ met daarbij 1 regel: ‘geen concessies doen’. Dat bracht hem van een mooi tijdschrift, naar een internationaal online platform met 300.000+ wielerliefhebbers en zelfs naar een kleine merchandise lijn. Maar na een aantal jaar wilde Vincent het zichzelf toch nog een keer moeilijk maken. Na een reis met zijn familie kreeg hij berichten over de vacature voor algemeen directeur KNWU binnen. Lange tijd twijfelde hij, totdat hij de Sportagenda 2017+ las en wist dat hij op deze positie hoorde. 

Carlijn Mol en Maaike van Meerten (Strategisch elftal Jong Oranje) introduceerden vervolgens de Sportagenda 2017+. Niet op een manier zoals dat gewoonlijk wordt gedaan, maar via een Infographic waarin de Kernen en Kansen zijn benoemd. Middels de vraag 'Hoeveel van de Sportagenda 2017+ heb jij gelezen?' moesten de YP’s op een denkbare lijn van 0 tot 100% gaan staan. Driekwart stond toch op 30% of minder. Of ‘Hoeveel van de Sportagenda 2017+ zou jij kunnen toepassen in je werk’. Een lichte verschuiving naar de 50% ontstond. Mooie discussies over het nut en de inhoud van de Sportagenda ontstonden. Vervolgens legde Carlijn de inhoud van de Infographic uit. Bekijk hem hier.

 

 

Waarom veranderde de Sportagenda 2017+ het leven van Vincent? Na het lezen van het document besefte Vincent dat hij een geschikt persoon was om de Wielerunie mee te nemen naar de wereld van digitalisering en meerwaarde creëren. ‘Ondernemerschap, klantgericht, digitalisering, vernieuwing, sporter centraal, verbindingsvormen, relevant, tijdgeest, participatie, service’, de woorden die bij mij zijn blijven hangen na het lezen van de sportagenda. Deze zijn dan ook verwekt in het strategie document ‘Kansen, van hier tot Tokio’ met daarin 10 speerpunten, waar Vincent vervolgens een tipje van de sluier oplichtte. Bekijk hier zijn presentatie terug. Van zijn leerpunten van Soigneur gekoppeld aan de Sportagenda heeft hij een aantal tips (tussen haakjes de voorbeelden uit zijn presenatie): "Start klein en maak het bij succes groot. Een idee is niets waard als je het niet tot een plan maakt en dat uitvoert. Wees lief voor je leden/klanten. Creeer iets waar je leden echt op zitten te wachten (foto's van de deurmat). Omarm je eerste volger (Jan van de Donner). Denk groot (groter dan je kunt). Wees wendbaar (beweeg mee met de vraag en markt: agency, travel). Omarm digital. Wees slim met marktonderzoek (strava heatmap). Zoek de sweetspot van waarde voor de sport en waarde voor de sport". 

Na een dik uur en een energieke groep mensen later, werd het tijd om de groep te splitsen. Vooral de YP’s in de functie van sportontwikkeling, breedtesport en competitie/wedstrijdzaken volgende de workshop van Dagmar van Stiphout. Waar de marketing en communicatie spelers de workshop van Andy Berendsen bezochten.

 

Andy Berendsen, digital marketeer bij Techonomy, nam de groep mee naar de wereld van data. Aan de hand van de ontwikkelingen en trends op het gebied van data liet hij zien hoe de markt van digitale marketing een enorme vlucht heeft genomen de laatste tijd. Steeds meer tools zijn er beschikbaar om in contact te komen met je klanten, de klant beter te leren kennen.

Andy liet aan de hand van twee businesscases zien wat er mogelijk is op het gebied van customer data. Zo liet hij zien op welke manier wandel.nl haar online community steeds verder bouwt en liet hij live op hardlopen.nl  zien hoe profielen en segmenten van bezoekers werden verzameld en hoe je daar specifieke campagnes voor kan maken zodat hetgeen je communiceert aansluit bij de wensen en beleving van de klant in dit geval de hardloper. Bekijk hier zijn presentatie. Vincent Luyendijk, directeur van de KNWU reageerde enthousiast: “Dit soort mogelijkheden maken me heel erg hebberig en het sluit goed aan bij hetgeen waar we binnen de KNWU mee bezig zijn”

 

De Jong Oranje spelers die de workshop van Dagmar van Stiphout, eigenaar Zeal Sports, volgden, werden meegenomen in zijn werkwijze rondom het ontwikkelen van “vernieuwende” sportconcepten. Al was de eerste boodschap van Dagmar duidelijk: Vernieuwende sportconcepten bestaan niet en stop dan ook direct met het ontwikkelen van nieuwe concepten, maar vernieuw wat je als bond al hebt’. Redeneer hierbij vanuit de kracht van je sport. Wat maakt jouw sport uniek en houdt daarbij in het achterhoofd dat iets ontwikkelen voor iedereen hetzelfde is als het ontwikkelen voor niemand. Hetzelfde geldt voor het bepalen van de unieke waarden van jouw sport, iedere sport is sociaal en gezond, maar bepaal nou eens wat jouw sport echt onderscheidend maakt van anderen”.

Om dit proces toe te lichten nam Dagmar het Beweegdiploma als voorbeeld. Voordat het Beweegdiploma ontwikkeld werd, bepaalde de KNGU hun kernwaarden. Deze zijn gebruikt om het oude peutergym te vernieuwen en hieruit is het Beweegdiploma ontstaan. Dagmar vertelde over de wijze waarop er door de KNGU gekozen is om vol in te zetten op het vernieuwen van peutergym en hoe de verbinding met een sterke en vooral relevante partner, geleid heeft tot het succes van het Beweegdiploma. ‘Je moet als bond op zoek gaan naar relevantie, voor je verenigingen, andere organisaties en in het vinden van een partner voor je concept. De samenwerking met Nijntje is heel belangrijk voor het Beweegdiploma. Kinderen, ouders en grootouders hebben een positief gevoel bij Nijntje en dit maakt dat het Beweegdiploma deze associatie ook krijgt. Voor verenigingen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven ben je als bond op deze manier relevant omdat ze zelf geen beweegdiploma mogen ontwikkelen (geregistreerd merk van de KNGU) en zelf geen gebruik mogen maken van het merk Nijntje’.

Een van de aanwezigen vroeg hoe Dagmar iedereen, van het bondsbestuur tot de verenigingen, mee heeft gekregen in het proces. ‘Je moet de kracht van je sport centraal stellen. Daar kies je met z’n allen voor en iedereen moet dit dus ook als prioriteit stellen. Iedereen binnen de organisatie moet zijn werkzaamheden hieraan toetsen en prioriteit geven aan werkzaamheden die hieraan bijdragen’, aldus Dagmar. Bekijk hier zijn presentatie.

 

Al met al een middag met veel input, inspiratie en vooral nadenk werk. De sportwereld verandert! Verander jij mee?

 

'The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do' - Steve Jobs

Presentaties

Download
Infographic 'Kernen en kansen Sportagenda 2017+'
Infographic 'Kernen en kansen Sportagend
Adobe Acrobat document 591.4 KB
Download
Presentatie van Vincent Luyendijk - Co-founder Soigneur & directeur KNWU
Hallo Jong Oranje - Vincent Luyendijk.pd
Adobe Acrobat document 13.0 MB
Download
Presentatie van Andy Berendsen - Digital marketeer Techonomy
Digitale strategieën in de sport - Andy
Adobe Acrobat document 43.2 MB
Download
Presentatie van Dagmar van Stiphout - Zeal Sports
Wat is het unieke verhaal van jouw sport
Adobe Acrobat document 4.5 MB